Om beltebilene

Beltebilene på Norge Rundt

17. april 2009 sendte NRKs Norge rundt et innslag fra beltebilene. Filmingen skjedde på strekningen Tyin-Eidsbugarden og på vårt verksted med vedlikehold av beltebilene.
Se Norge rundt-sendinga her       

Avgang Eidsbugarden:

--

 Opplasting Tyin

--

Beltebil passerer Eidet:

--

 Beltebiler møtes på Geiterenna:

--



Når vegen er stengt overtar Snowmobilene

Da vinterturismen begynte å melde sin ankomst allerede før krigen, ble det gjort forsøk med motorisert transport innover i fjellheimen. JVBs tidligere disponent Thor Hansen (1923-45) og hotelleier Helge Kvame på Eidsbugarden, eksperimenterte med en propelldrevet motorslede i traktene rundt Eidsbugarden. Dette falt så heldig ut at det ble bygd tre slike farkoster som ble satt inn i påsketrafikken mellom Eidsbugarden, Tyinholmen og Tyin. Dette var opptakten til at JVB i 1947 gikk til innkjøp av de første beltebilene, weasel, som ble brukt under krigen.

Weaselen var fin å kjøre opp løyper med og til å frakte bagasje innover fjellheimen, men lite egnet til å frakte passasjerer. I 1948 kom Snowmobilene som var langt mer egnet til å trafikkere i fjellheimen vinterstid.
Snowmobilen, som ble bygd av Bombardier i Canada, har kapasitet til 14 passasjerer med bagasje. Snowmobilen ble også satt inn på strekningen Beitostølen-Båtskaret-Bygdin.

I dag har JVB til sammen 12 Bombardier Snowmobiler i trafikk på de to strekningene.