Historie

M/B Bitihorn har i mer enn 100 år seilt mellom Bygdin og Eidsbugarden.

Bakgrunn

M/B Bitihorn har gått i fast rute hver sommer på innsjøen Bygdin 1060 m.o.h. siden 1912, og kjører 2 avganger hver dag. En vakker reise hvor du ser mange av Jotunheimens topper på over 2000 m.o.h. Med ca. 10,000 passasjerer i sesongen, mange på veg til en flott fottur i fjellet, er dette et populært tilbud for mange.
M/B Bitihorns passasjerer er alt fra fjellvandrere, bussturister, lokale tur/returreisende og arbeidsfolk, f.eks. reinsgjetere.

Fakta om båten

  • Bygg nr. 19 ved Glommens Mekaniske Verksted i Fredrikstad i 1912.
  • Forlengelse tegnet av skipsingeniør Per G. Klem ble bygget samme sted i 1976, og montert på Bygdin i 1977.
    Lengde   65 fot (55 fot før forlenging i 1977)
    Bredde   12 fot
    Dyptgående ca 4 fot
  • Høyeste tillatte antall passasjerer: 98.
  • Bitihorn har ført post i nesten hele sin driftstid og postflagget med splitt vaier i Bitihorns flaggstang.
Periode Motor Fart (max)
Fra 1912 til 1952 40 hk Bolinders  8 knop
Fra 1952 til 1982 100 hk AEC Marine 10,5 knop
Fra 1982 til 2003 120 hk Scania Marine 12 knop
Fra 2003 330 hk Scania Marine 12 knop 


Mannskap

Fra 1912 til 1982 bestod mannskapet av kaptein, maskinist og dekksgutt. I forbindelse med den nye motoren i 1982, ble styrepanelet for maskinen flyttet til styrhuset, og mannskapet redusert til dagens to.

Større oppgradering senere år

  • 2012: Montert baugtruster og hydraulisk styring.
  • 2006: M/B Bitihorn får sin første radar.
  • 2005: Nye master.
  • 2003: Ny motor og styrepanel.
  • 1998: Omfattende vedlikehold av slipp for vinteropplag.
  • 1996: Nytt fordekk utført av Hardanger Fartøyvernsenter.
  • 1995: Omfattende restaurering av salongen utført av Nils H. Heen.
  • 1993: Nytt akterdekk utført av Hardanger Fartøyvernsenter.

Om båttrafikk på Bygdin

Motorisert båttrafikk på Bygdin ble det allerede i 1905 med båten "Bygdin". Før denne tid var det mulig å leie robåter. Dette kunne ta fra 12 til 17 timer avhengig av været. "Bygdin" fikk i 1910 konkurranse av "Kong Haakon" og altså av M/B Bitihorn i 1912. Sommeren 1913 var M/B Bitihorn den siste av tre båter som kjørte i konkurranse med hverandre! Etter 1913-sesongen ble "Kong Haakon" solgt til Tyin og ble der i mange år som "Jotunheimen". Bitihorn ble igjen alene, men fikk ny konkurranse av en ny "Bygdin" i 1925 og fra 1933 som "Synshorn". Siden midt på 1930-tallet har M/B Bitihorn seilt alene på Bygdin.