Historie
M/B Bitihorn har i mer enn 100 år seilt mellom Bygdin og Eidsbugarden.
Bakgrunn
M/B Bitihorn har gått i fast rute hver sommer på innsjøen Bygdin 1060 m.o.h. siden 1912, og kjører 2 avganger hver dag. En
vakker reise hvor du ser mange av Jotunheimens topper på over 2000 m.o.h. Med ca. 10,000 passasjerer i sesongen, mange på
veg til en flott fottur i fjellet, er dette et populært tilbud for mange.
M/B Bitihorns passasjerer er alt fra fjellvandrere, bussturister, lokale tur/returreisende og arbeidsfolk, f.eks. reinsgjetere.
Fakta om båten
- Bygg nr. 19 ved Glommens Mekaniske Verksted i Fredrikstad i 1912.
- Forlengelse tegnet av skipsingeniør Per G. Klem ble bygget samme sted i 1976, og montert på Bygdin i 1977.
Lengde 65 fot (55 fot før forlenging i 1977) Bredde 12 fot Dyptgående ca 4 fot - Høyeste tillatte antall passasjerer: 98.
- Bitihorn har ført post i nesten hele sin driftstid og postflagget med splitt vaier i Bitihorns flaggstang.
Periode | Motor | Fart (max) |
Fra 1912 til 1952 | 40 hk Bolinders | 8 knop |
Fra 1952 til 1982 | 100 hk AEC Marine | 10,5 knop |
Fra 1982 til 2003 | 120 hk Scania Marine | 12 knop |
Fra 2003 | 330 hk Scania Marine | 12 knop |
Mannskap
Fra 1912 til 1982 bestod mannskapet av kaptein, maskinist og dekksgutt. I forbindelse med den nye motoren i 1982, ble styrepanelet for maskinen flyttet til styrhuset, og mannskapet redusert til dagens to.
Større oppgradering senere år
- 2012: Montert baugtruster og hydraulisk styring.
- 2006: M/B Bitihorn får sin første radar.
- 2005: Nye master.
- 2003: Ny motor og styrepanel.
- 1998: Omfattende vedlikehold av slipp for vinteropplag.
- 1996: Nytt fordekk utført av Hardanger Fartøyvernsenter.
- 1995: Omfattende restaurering av salongen utført av Nils H. Heen.
- 1993: Nytt akterdekk utført av Hardanger Fartøyvernsenter.
Om båttrafikk på Bygdin
Motorisert båttrafikk på Bygdin ble det allerede i 1905 med båten "Bygdin". Før denne tid var det mulig å leie robåter. Dette kunne ta fra 12 til 17 timer avhengig av været. "Bygdin" fikk i 1910 konkurranse av "Kong Haakon" og altså av M/B Bitihorn i 1912. Sommeren 1913 var M/B Bitihorn den siste av tre båter som kjørte i konkurranse med hverandre! Etter 1913-sesongen ble "Kong Haakon" solgt til Tyin og ble der i mange år som "Jotunheimen". Bitihorn ble igjen alene, men fikk ny konkurranse av en ny "Bygdin" i 1925 og fra 1933 som "Synshorn". Siden midt på 1930-tallet har M/B Bitihorn seilt alene på Bygdin.