Valdresflye – Torfinnsbu

En lett tur for hele familien med start på Valdresflye, 1389moh.

Fakta

Lengde: 14km
Tidsforbruk: Ca. 4 timer pluss pauser.
Merking: DNT-merket med røde T-er hele veien.
Høydemeter: 110m
Vanskelighetsgrad: Middels. En tur de aller fleste klarer.

Turbeskrivelse

En veldig lettgått tur i Jotunheimen som starter på Valdresflye 1389moh og slutter på Torfinnsbu. Den passer alle aldre og spesielt godt til barnefamilier og seniorer. Start på Valdresflye og gå ca. 100m i stien mot Rasletind. Ta til venstre ved stiskille (følg skilting til Torfinnsbu og Bygdin). Gå ca. 4km til nytt stiskille og ta til høyre (følg skilting til Torfinnsbu). Det er ikke bro for å krysse Breiløypa, men det går greit å krysse den ved å gå over steiner i elva. Ved høy vannføring kan man bli nødt til å vasse littegrann. Herfra følger man stien til Hestevollen der man kommer inn på stien til Torfinnsbu. Gå forbi Hestevollen og videre vestover til Torfinnsbu. Det anbefales å ta den nedre stien fra Hestevollen og ikke alternativ rute (som går høyere opp og er tyngre å gå, spesielt pga. mer kupert terreng).

Slik gjør du det

• Kjør til Valdresflye eller ta Valdresekspressen fra Beitostølen (som også korresponderer med buss fra Fagernes kl. 08:00).
    Alternativ med bil: Kjør til Bygdin og parkér her. Ta Valdresekspressen til Valdresflye.
  • Gå fra Valdresflye til Torfinnsbu.
  • Ta båten fra Torfinnsbu kl. 16:30.
  • Ved parkering på Valdresflye: Retur til Valdresflye med Valdresekspressen fra Bygdin.

Tips fra kapteinen

• Ønsker du en litt hardere tur kan du ta båten til Torfinnsbu først og gå turen motsatt vei. Da får du 440 høydemeter stigning.
  • Hvis du går tidlig i juli kan det være høy vannføring i Breiløypa. Ta med et lite håndkle i tilfelle du må vasse.

Kart

Kartet er hentet fra lommekjent.no