Et kapittel fra turbileventyret i JVB på 1950-, 1960- og 1970-tallet

Ola Kristian Hegge har skrevet litt om dette.

 

Undertegnede har laget en liten oversikt over turbiltrafikken i selskapet i ovenfornevnte tidsrom. Det er her jeg har en del detaljer som jeg gjerne vil dele med de som for ettertiden kan være interesserte i denne delen av JVB sin glansperiode som turbussoperatør.

Daværende disponent Torleif Aure var en meget dyktig person til å skape kontakter i norske reisebyråer som drev med innkommende trafikk. Etter hvert kom trafikksjef Svein Edvard Løken Stensrud også inn i bildet og disse to har lagt ned en stor innsats ikke bare for å skape aktiviteter i eget selskap, men for reiselivet i Valdres i sin helhet.

Det amerikanske markedet var i sterk vekst og skandinaviske reisebyråer kjente her sin besøkelsestid for å legge til rette for turer i Skandinavia for alle kategorier turister med forskjellig økonomisk bakgrunn, det vil si at alle som hadde muligheter ville finne alternativer som passet deres lommebøker.

JVB hadde økonomiske interesser i daværende Tyin Høyfjellshotell som de kjøpte av A/S Årdal og Sunndal Verk i 1961 og etter hvert i Fagernes Hotell. Disse hoteller lå naturlig til for den trafikken som etter hvert utviklet seg til å bli noe av et eventyr.

Det er i særdeleshet følgende turserier jeg vil skrive detaljert om: NORWEGIAN FJORD LINE, SWEDISH LAKELAND TOUR, AMERICAN EXPRESS, MAUPINTOUR OG TRAVELLERS INTERNATIONAL. Dette er bare en liten del av det hele, men er serier som undertegnede kjenner spesielt godt.

 


Det var i 1952 at JVB ble forespurt av WINGE REISEBUREAU i Oslo om å kjøre tre dagers turer mellom Oslo-Bergen og vise versa. Det var i særdeleshet en person med navn Hogne Riisnes som i begynnelsen var Fjord Line general, men etter hvert kom Inger Rosenberg, Inger Raagholt (født Noraker og kom fra Aurdal) og andre ettersom trafikken vokste.

Til og begynne med ble de amerikanske gruppene hentet på Lærdal og transportert videre til Tyin Høyfjellshotell for overnatting og endte opp i Oslo tredje dag. Returen gikk samme trase. Mangeårig sjåfør i JVB Knut Thune var den som startet å kjøre denne turserien. Som nevnt før var det en utrolig stor interesse på det amerikanske markedet for disse turer og det gikk ofte med flere busser parallelt.

I 1956 ble E-15699, en Volvo B61505 lakkert i Fjordline farger (lys/mørk blå) og satt inn i denne turserien. Interessen bare økte for dette opplegget og etter hvert kom flere transportører inn i bildet. Vil nevne Voss Stalheim Gudvangen Automobillag A.S, Bergen Hardanger Billag og NSB Bilruter. JVB busser som etter hvert ble benyttet til disse oppdragene er: E-15527 og E-15540 Volvoer B615 registrerte 040460 med helturistseter bygget hos Brødrene Repstads Karosserifabrikk i Søgne.Videre E-15533 Scania Vabis B55 registrert 280564 bygget på samme karosserifabrikk E-15539 VolvoB615 registrert 310565 med venstreratt og hjelpe servo, bygget på samme karosserifabrikk. E-15537 og E-15546 Scania B56 registrert 240667 bygget hos Repstad. Undertegnede hadde gleden av å hente sistnevnte buss den 230667, altså St.Hans aften, husker at været var strålende og at det var herlig midtsommerstemning med bål, trekkspill og masse folk langs sørlandskysten på turen tilbake til Valdres. Dette er busser som mer eller mindre gikk fast på Fjordline og som nevnes med registreringsnr. Mange andre busser ble brukt til dublering. JVB sjåfører som kjørte fast på Fjordline i mange år var: Knut Thune, Olav Stølen, Sverre Kvale, Eivind Rye.

Her er Fjordline bussen parkert utenfor Sandven Hotell i Nordheimsund der en flott lunsj venter oss. På bildet ser vi reiseleder Einar Tallaksen som senere ble norsk ambassadør i et av landene i midt-Østen, en dame i turfølge og sjåfør Ola Kristian Hegge i august 1970.

I bussene var det montert båndspiller, senere kassettspillere som reiseleder ”styrte” etter hvert som turen gikk. Dette var informasjon som de reisende var interesserte i å få, særlig om norske forhold som skole/helsestell og sosiale forhold ellers. De norske reisebyråene som produserte slike turer hyret etter hvert profesjonelle reiseledere til å gi slik informasjon og det var viktig å ha et menneske som kunne ta seg av gjestene på best mulig måte. De som hadde jobb som reiseledere var studenter på universitetsnivå med spesialitet på statsvitenskap og språk. Mange av reiselederne er i dag kjente politikere og diplomater.

Sjåførene hadde jobb med å holde bussene rene og måtte sørge for at vinduer var rengjorte slik at utsikten var den beste, ikke alle veger hadde fast dekke i disse tider. Bussene var utstyrte med en pen løper i midtgang og hadde friske potteplanter ved frontruten. Husker en liten detalj fra denne tiden når disse bussene kom til Fagernes for rengjøring mens gruppen spiste lunsj, det ble servert sjokolade med konjakk til turdeltakerne og da fikk vi som vasket bussen en slik sjokolade bit for jobben. (Fikk vi ikke så stjal vi en slik). Det var ikke så mye som skulle til for å glede en stakkars vaskegutt.

Den 23.juni 1959 hendte det en stor katastrofe, Stalheim Turisthotell brant ned til grunnen og 24 turister omkom, de fleste av disse var deltakere på Fjordline turer.

 

Detaljert turprogram Norwegian Fjord Line

Dag 1

Turdeltakerne ble plukket opp på flere hoteller i Oslo etter deltakerliste som reiseleder hadde. Turen gikk videre til Sundvollen der det ble servert kaffe og kaker.

Videre til Hønefoss-Begnadalen med fotostopp i Bagnskleiva - Fagernes med lunsj på Valdres Folkemuseum. Her var det omvisning i de gamle bygningene og oppvisning av folkedans.

Det ble servert typisk norsk mat, i dette tilfelle reinsdyrsteik og multekrem. Mette og gode gikk turen videre oppover Vestre Slidre med fotostopp ved Kvale der en får flott utsikk med Slidrefjorden, Lomen og fjellene i bakgrunn. Når de første snøfjellene viste seg ble det bestandig spilt musikk av Edvard Grieg.

Videre til Vang der det var kort besøk i stavkirken som ble bygget opp igjen etter at det meste av bygningsmaterialene ble funnet under gulvet i hovedkirken. Ellers stoppet bussen for fotografering der deltakerne ønsket å forevige den praktfulle naturen.

Etter hvert kom en fram til Tyin Høyfjellshotell ca kl.1700 der det var middag og overnatting. Et kvarter for middag møtte turdeltakerne til get-together party der det ble servert portvin eller sherry, så ble det servert et godt norsk måltid. Det var lagt opp slik at hotellene ikke skulle servere de samme retter, men at gjestene skulle få et bredest mulig spekter av norske spesialiteter. Etter kaffe ble det arrangert folkedans og musikk ellers slik at turdeltakerne kunne svinge seg litt om ønskelig. Reiseleder hadde ansvar for at flest mulig fikk danse og sjåførene måtte trå til for at de blåhårede gamle damer fikk en svingom.

 

Dag 2

Etter en god frokost var det tid for avreise. Turen gikk over Filefjell og ned mot Sognefjorden. Det var stopp ved laksefossen i Lærdalselva der laksen ofte spratt villig for fotografen.

Videre til Borgund Stavkirke som var en av hovedattraksjonene på turen. Eventuelle fotostopp før en kom til Lærdal og Lindstrøm Hotell for lunsj. Her fikk turistene smake laks samt dessert og kaffe før turen fortsatte til Refsnes der fergen til Gudvangen ankom fra Kaupanger. Ombordstigning og en fantastisk tur innover Sognefjorden når været var på sitt beste. Her opplevde en noen anløp til små steder langs Sognefjorden samt flere passasjerer som kom om bord midtfjords fra Flåm og Aurland. Ofte var det husdyr og gods som ble heist over på fergen. Var været fint ble det mye fotografering i disse vakre landskaper. Etter et par timer var båtturen over og en gikk i land Gudvangen.

Ferden videre gikk så opp Stalheimskleiva der veien ble bygget i tiden 1842-49 og hadde 13 slyng. Stigningen var 1:5 og den bratteste riksveg i Norge. På denne tiden var det ikke fast dekke her og det var ofte vansker med å ta seg opp om vegen var svært bløt, det hendte at en måtte legge på kjettinger for å komme videre. Det var også en del rygging for å komme gjennom svingene med de største bussene. Vi som kjørte mye her spilte nok litt ekstra på at det var bratt og svingete, noen ganger var nok den bakerste delen av bussen over kantrekka slik at de som satt bakerst fikk litt ekstra utsikt. Dette spilte nok en viss rolle når driksen etter turen skulle gis reiseleder og sjåfør. Endelig kom vi fram til Stalheim Turisthotell der det var middag og overnatting. Hotellets eier Trond Tønneberg hadde bygget opp et fantastisk museum med masse flotte bygninger både fra Bergen og området rundt Stalheim. Likeså en praktfull blomsterhage som han elsket å vise fram.

 

Dag 3

Frokosten ble inntatt i hotellets gedigne spisesal og ferden mot Bergen var i gang.

Første stopp var ved Tvindefossen, dette dobbelte fossefallet som var imponerende når vannføringen var på sitt beste. Videre til Voss med besøk i kirken og minnesmerket over den utflyttede fotballegenden Knut Rokne som var en stor kjendis blant amerikanere. Snart var vi framme ved Skjervet og fotografering av Skjervefossen i Granvinselva. Snart skulle det smake godt med kaffe som ble servert i det gamle og ærverdige Mælands Hotell i Granvin. Flere fotostopp på vegen mot Fyksesund. Langs Hardangerfjorden var det smal veg og etter hvert som det ble mye campingvogner i sommersesongen kunne det ta lang tid å komme fram da det var små muligheter for å passere med en stor buss. Ofte måtte en prøve å klatre på kantrekka, slå inn speil osv. for å komme videre. I Øystese var det besøk i museet til Ingebrikt Vik som kanskje var en like stor billedhogger som Gustav Vigeland. Videre til Norheimsund med en gedigen norsk lunsj på det gamle og fine Sandven Hotell. Fotostopp ved Steinsdalsfossen og på Kvamskogen før en etter en tid ankom Gullbotten Turistheim der det var kaffe og tissestopp. Det var bestandig stor trafikk da alle rute- og turistbusser stoppet her.

Etter en god time var turen ved sitt endepunkt i Bergen. Da var det å bringe passasjerene til det hotellet de skulle bo på og takke for turen. Mange av turdeltakerne som var med på disse turene hadde norske aner og det var ofte at de ble igjen noen dager for å oppsøke slekt.

For sjåfør og reiseleder var nå tiden inne for å telle over driksen samt vaske bussen og gjøre den klar for neste dag og den samme turen tilbake til Oslo. Rengjøringen av bussen foregikk på anlegget til Bergen Hardanger Billag, og overnatting for reiseleder og sjåfør var på Hotell Orion. Slik gikk det for seg hele sommeren fra ca 1.mai-1.oktober. Dette var en flott tid i JVB sin turbilhistorie. Vi som fikk anledning til å være delaktige i dette eventyret ser tilbake på det som noe av det største en fikk oppleve i dette tidsrommet.

  

SWEDISH LAKELAND TOUR

Det var Winge Reisebureau i Oslo som la denne turserien tilrett. JVB som transportør startet denne serien i 1966 og serien var en forlengelse av Norwegian Fjord Line for de som ville inkludere en del av Sverige på sin tur i Skandinavia.

Valdresruta anskaffet E-15530 Volvo B715 registrert 240566 med karosseri fra Brødrene Repstads Karosserifabrikk i Søgne. Dette var etter tiden en meget moderne turistbuss. Tror det var den første JVB anskaffet som hadde blanke hjulkapsler i forniklet utgave. Senere ble E-15579 og E-15581 Scania BF80 registrerte i mai 1969 med karosseri fra Larvik Karosserifabrikk. Det var senere verksmester Ottar Rye som startet som sjåfør på denne turserien. Serien gikk fram tilogmed 1971. Andre sjåfører som var med på denne transporten var Ola Nygård og Ola Kristian Hegge. Turene startet i begynnelsen av mai og frem til ca. 1. oktober.

Turprogram

Dag 1

Lastet opp på diverse hoteller i Stockholm og turen var i gang. Videre til Mariefred med besøk og omvisning på Gripsholm slott før ferden gikk mot Eskilstuna og litt inn i landet til stranden av Mælaren og Sundbyholm Slott. Her var det dekket typisk svensk smørgåsbord som amerikanerne satte stor pris på. I vakre omgivelser kunne en nyte naturen her ute før turen gikk via Arboga til Ørebro. En liten sightseeing her som ble avsluttet med besøk i det da svært populære vanntårnet som var byens utsiktspunkt.

Det var god tid på denne dagsetappen slik at det var muligheter for mange fotostopp. Videre til Karlstad med overnatting på Stadshotellet som var et staselig overnattingssted. Middagen ble servert på en restaurant som het Sandgrunnen, veldig trivelig sted med god mat og levende musikk. Dette var stedet som den kjente svensktoppar gruppen Sven Ingvars spilte i mange somre.

Dag 2

Etter frokost var det videre til Sunne med besøk i den gedigne blomster- og skulpturparken Rotneros. Skulpturer bl.a av den kjente svenske billedhoggeren Carl Milles. Skulpturer som også var beslektet med Selma Lagerløfs historie om Nils Holgerson. Vi var nå i Varmland og hennes kjære ”hemort”. Det var nå tid for å besøke nobelprisvinnerens hjem på Mårbacka som ligger svært vakkert til ved innsjøen Fryken.

Videre til Kongsvinger og Odalen der det ble servert god lunsj på Odalstunet. Turen gikk videre mot Oslo og fordeling på de forskjellige hoteller. JVB avsluttet turen her, men gjestene skulle neste dag ha Oslo sightseeing og event. besøke slekt før de muligens gikk over på Fjordline turen til Bergen.

Reiseleder og sjåfør forberedet med bussrengjøring og overnatting på Hotell Viking før en startet på samme tur tilbake til Stockholm.

 

AMERICAN EXPRESS

Det var Winge Reisebureau i Oslo som var tilrettelegger også for denne turserien som JVB hadde oppdraget for rent transportmessig. Det hadde vært noen enkle turer før selskapet fikk fast oppdrag som transportør fra sommeren 1965-1968. Bussene som gikk i denne turserien var for det meste E-15611 Scania Vabis B75 registrert 090463 , E-15542 Volvo B625 registrert 260662 , E-15549 Scania Vabis B76 registrert 050665 , E-15526 Scania Vabis B76 registrert 100765 alle med Brødrene Repstad Karosseri. Sjåfører var for det meste Nils Moen, Jørgen Rødningen og Magne Stende.

Til å begynne med var det slik at gruppene ble hentet på Refsnes, de hadde etter å ha ankommet Bergen hatt sightseeing og ble innkvartert på Hotell Terminus. Voss-Stalheim-Gudvangen Automobillag transporterte til Stalheim Turisthotell for middag og overnatting og neste dag til Gudvangen. Om bord i fergen mot Lærdal, men passasjerene gikk midtfjords om bord i hurtigbåt til Fjærland og lunsj på Hotell Mundal. På ettermiddagen videre til Lærdal der JVB startet turen.

 

Turprogram

Dag 1

Hentet gruppen på Lærdal videre til Borgund Stavkirke for omvisning og til Tyin Høyfjellshotell for overnatting og frokost.

Dag 2

Videre med samme stopp som Fjordline langs ruten mot Fagernes og Oslo. Overnatting og frokost på KNA hotellet.

Dag 3

Oslo sightseeing. Lunsj og overnatting på KNA Hotellet. 

Dag 4

Etter frokost gikk turen via Elverum med lunsj der, videre til Nybergsund og inn i Sverige til Salen med middag og overnatting på Salens Høgfjellshotell. 

Dag 5

Dagens etappe gikk til Mora- Nusnæs med besøk hos Nils Olsons som produserer den kjente Dalahesten i tre og som er malt i forskjellige farger etter et gammelt svensk mønster.

Dagens mål var Falun der gruppene overnattet på forskjellige hoteller. 

Dag 6

Turen gikk nedover til Hedmora-Avestad og til Uppsala med besøk i” Domkyrkan”.

Videre med kurs for Stockholm og middag og overnatting på Palace Hotell. 

Dag 7

Hele dagen i Stockholm med sightseeing. 

Dag 8

Stockholm-Jønkøping med overnatting på Stadshotellet. 

Dag 9

Jønkøping- Gøteborg overnatting. 

Dag 10

Sightseeing før avreise og levering på båten til Fredrikshavn.

Event. tomkjøring tilbake til Lærdal for å starte på ny tur.

 

MAUPINTOUR

Denne turserien var basert på et rikere klientell, luksuriøse hoteller og førsteklasses bevertning. Likeså et bredere spekter av severdigheter. Maupintour hadde sitt hovedkontor for Europa i Bryssel, men sitt hovedkvarter i New York. Eier av firmaet var Tom Maupin. Hadde æren av å avlegge europakontoret et besøk en gang og hilste da på firmaets eier. Det var Winge Reisebureau i Oslo og Inger Rosenberg som var JVB sin kontakt i Norge.

I 1971 startet serien og JC-13480, JC-13481 og JC-13482 alle DAF SB 1600 registrert mai 1971 og med ARNA BRUK karosseri. I 1973 ble JC-26144, JC 26267 og JC-26210 alle DAF SB 1600 med Vest Karosseri satt inn på turserien. Sjåfører var: Ola Kristian Hegge, Magne Stende og Kåre Borgersen.

Det danske busselskapet VIKINGBUS i København deltok også i transporten.

Turserien gikk til og med sommeren 1975.

 I Måbødalen 17.mai 1972 på tur til Bergen for å starte på Maupintour den 18.mai. JC-13480.

 

Turprogram 

Dag 1

Hentet gruppen på København Lufthavn Kastrup og loset gjestene inn til Hotell 3 FALKE som ligger i det fasjonable strøket Fredriksberg litt nord-vest for hovedstaden. Litt før middag var gruppen samlet til fotografering og get-together party. 

Dag 2

Sightseeing i København med Amalienborg slott, den lille havfrue på Langelinje, Carlsberg glyptotek osv. før turen gikk til Helsingør med besøk i Hamlets slott. Vider til en flott lunsj på Marienlyst Restaurant. Tilbake til hotellet for middag. På kvelden var det besøk i Tivoli med alle de fasiliteter en her kan få med seg. 

Dag 3

Etter frokost avreise mot Fyn og Odense, med besøk på vikingskipsmuseet og domkirken i Roskilde før en herlig lunsj ble inntatt. Fortsatte mot Odense med besøk i H.C Andersens hus før innkvartering og middag på Grand Hotell Odense.

Dag 4

Når frokosten var vel ” innabords” gikk turen over til Jylland og Vejle. Der hadde vi en liten bysightseeing før lunsj på Hotell Australia. Dette tror jeg er den mest gedigne og varierte smørbrødlunsj jeg noen gang har opplevd. Hotell Australia var bygget opp av to brødre som hadde gjort bra med penger i Australia og investert i dette luksushotellet. Restauranten vi spiste i lå på toppen av hotellet i 11 etasje. Mette og gode fortsatte vi til Århus med sightseeing før vi kjørte om bord i Holger Danske eller den nyere anskaffelsen Terje Vigen. Holger Danske var ei ordentlig balje og en prøvelse i dårlig vær. Her var det middag og frokost ombord før vi steg i land i Oslo. 

Dag 5

Her hadde vi en kort sightseeing før innkvartering og lunsj på hotell Continental. Resten av dagen fri og middag i 2 Etage på Continental.

Dag 6

Besøk i Vikingskips museet og Fram. Deretter til Vigelandsparken før vi inntok en herlig lunsj igjen på Hotell Continental.

Frem til middag kunne gruppen shoppe eller ta det med ro på hotellet.

Middag på Restaurant Najaden på Bygdøy. Husker en gang vi var der hadde Det Norske Sjømannskor konsert med Erik Bye som solist og at de sang et nummer spesielt for oss. Etter middagen var vi i Holmenkollen og stoppet for omvisning.

Dag 7

I dag settes kursen mot Sverige og lunsjstopp på Ørje før vi etter en stund kom frem til Mårbacka, nobelprisvinneren i literatur Selma Lagerløf sitt hjem i vakre Værmland og Fryken. Deretter til blomster og skulpturparken Rotneros.

Middag og overnatting på Stadshotellet i Karlstad. 

Dag 8

Vi startet litt sent på morgenen via Arboga og mot Eskilstuna før vi satte kurs for Syndbyholm Slott ute ved Mælaren. Etter lunsj mot Ørebro og kaffestopp på Vattentornet med utsikt over byen.

Videre til Mariefred og besøk på Gripsholm Slott.

Turen videre via Sødertalje og endte opp i Stockholm og Hotell Amaranten som ligger ute på Skjeppsbron. Middag på hotellet. Husker en gang at vi fikk servert skalldyrsalat her og at hele gruppen fikk matforgiftning. Dagen ette skulle vi ha lang sightseeing i Sveriges hovedstad men det var umulig da hele gruppen var syke. Dette var dag 9 i programmet.

Dag 10

Turen startet etter frokost med kurs for Uppsala og besøk i den historiske katedralen og universitetet med ”Gunillaklockan” og det hele. Videre til byen Sala og lunsj på Stadshotellet. Snart skulle vi komme inn mot Dalarne og passerte Avestad, Hedemora, Borlange før vi snart kunne skimte innsjøen Siljan. Snart var vi fremme i Rattvik der vi skulle spise og bo på Hotell Lerdalshøjden. 

Dag 11

På morgenen besøkte vi Nils Olsons Hemsløjd og fikk se produksjonen av Dalahester. Videre mot Mora og besøk i den kjente svenske maleren Anders Zorn sitt museum. Etter besøket til Salen med lunsj og videre via Elverum til Hamar og overnatting på Hotell Astoria. 

Dag 12

Litt sen avgang før vi fortsatte mot Lillehammer med besøk på Maihaugen.

Lunsj på Hotell Victoria. Når vi hadde spist lunsj var det kaffe og kaker i peisestua her. Undertegnede brukte å gå rundt med kaffekjelen for å la gjestene få litt mer kaffe, men en gang var jeg riktig uheldig, hadde skjenket i koppen til en blåhåret myndig dame, da jeg løftet opp igjen kjelen hektet tuten seg fast i håret på dama og hele parykken ble løftet av. Det ble et styr da denne satt der med bart hode. Deretter til Fåberg og Østre Gausdal med overnatting på Gausdal Høyfjellshotell.

Dag 13

Per Gynt veien til Vinstra og videre til Kvam med stopp på Sinclaire Vegkro.

Snart var vi i Lom med besøk i stavkirken og herlig lunsj på Fossheim Turisthotell. Videre rv.15 og mot Grotli og gamle Strynefjellsveg til Videseter med kaffestopp.

Fantastisk vestlandsnatur videre til Stryn og Loen. Vi bodde 2 netter på Hotell Alexandra.

Dag 14

Tur til Briksdalsbreen med lunsj på restauranten der oppe. Var det tid etter lunsj ble det en liten tur opp i Lodalen for å se stedet der fjellhammeren raste ut i Loen vannet og en flodbølge forårsaket at 61 mennesker ble drept i 1905 og 74 i 1936 da et nytt ras gikk.

Dag 15

Videre til Olden- Innvik med mange fotostopp langs ruten. Lunsj ble inntatt på Skei Hotell i Jølster og tilslutt ankom vi Kviknes Hotell i Balestrand for middag og overnatting. Her fikk gruppen fortalt historiene fra den gang keiser Wilhelm var fast gjest gjennom mange somre.

Dag 16

I dag gikk gruppen om bord i hurtigbåt langs Sognefjorden og bussen kjørte til Kaupanger og om bord i fergen mot Gudvangen. Gjestene kom om bord midt fjords og etter å ha gått i land i Gudvangen kjørte vi til Stalheim Hotell for lunsj-middag og overnatting.

Dag 17

Turen gikk til Voss med besøk i kirken og en titt på fotballegenden Knut Rokne sin statue like ved jernbanestasjonen. Mange fotostopp langs Hardangerfjorden før vi kom fram til Øystese med besøk i billedhuggeren Ingebrikt Vik sitt museum. Nydelig lunsj på Sandven Hotell. Fotostopp ved Steinsdalsfossen, videre opp Tokagjelet over Kvamskogen med stopp på Gullbotten Turistheim og fram til Bergen der vi bodde og spiste på ærverdige Hotell Norge.

Dag 18

Sightseeing i Bergen og omegn samt tur til Fløyen før lunsj på Hotell Norge. Ettermiddagen fri.

Dag 19

Etter frokost var det å levere gruppen på Bergen Lufthavn, Flesland. Senere på dagen var det å hente ny gruppe der og kjøre tilbake samme rute til København.

Det var en trivelig tur disse nesten 3 ukene vi var på hjul med samme gruppe og reiseleder.

Reiselederne på disse turene var fra de tre nordiske land og hadde universitetsutdannelse med statsvitenskap som bakgrunn.

God tid var det og en ble godt kjent med turistene. En gang hadde jeg med en av sjefene i det store amerikanske transportselskapet GREYHOUND og ble tilbydd jobb der. Skulle få dekket reiseutgifter og per diem ellers, men så lett var det ikke å forlate Valdres og en interessant jobb i JVB.

  

SAS VIKING VACATIONS A BETTER WAY TO DISCOVER SCANDINAVIA

Slik presenterte Travellers sitt sommerprogram for amerikanere vinteren 1975 / 76.

 Dette er den første bussen som ble levert for å effektuere bestillingen fra Travellers. JC-40840,Scania BR 86 reg.1975 med 48 sitteplasser designet etter spesifikasjoner fra turoperatør.

 

På en internasjonal reiselivs workshop i Loen i 1975 kom daværende trafikksjef i JVB i kontakt med dette firmaet og disse hadde planer om å starte opp flere serier i skandinavia.

Her var det om å gjøre å smi mens jernet var varmt og tilby transportstøtte. Firmaet fattet interesse og det ble umiddelbart satt i gang forhandlinger. Dette kunne bli en av JVB sine største turbusskontrakter. Trafikksjef Svein Edv. Løken Stensrud var etter hvert over i London der europakontoret holdt til og ble introdusert for toppsjefene i konsernet. Undertegnede fikk ta del i planleggingen og hadde det praktiske ansvar for busskonseptet. SAS var involvert i Travellers og det ble i utformingen av logo bestemt å bruke samme design på bussene som på SAS sine fly. Det var Vest Karosseri i Stryn som skulle bygge bussene og designerne her var svært samarbeidsvillige og vi fikk raskt laget et utkast som jeg tok med til London og fikk godkjent hos John West som var Creative Director i Travellers. Dette var en utrolig spennende og utfordrende oppgave og JVB fikk i land en stor kontrakt som gikk i noen sesonger inntil markedet flatet ut.

   

Slik var reiseleder og sjåfør uniformert.

Disse turseriene som jeg har beskrevet her er som før nevnt bare en liten del av det hele. Det som JVB maktet å skaffe av kontakter med de store reisebyråene både her hjemme og i utlandet har rett og slett vært et eventyr. Det var stor vilje og økonomisk evne til å sette det hele ut i livet noe som har kommet reiselivet i Valdres og store deler av reiselivs Norge til gode.
-Ola Kristian Hegge

 

 

 

 

På bildet ser vi fra venstre trafikksjef Svein Edvard Løken Stensrud, Maj-Britt Berntsen, daværende turistsjef i Valdres Bjørn Olsen, Ola Kristian Hegge og Anne Catrine Myhre foran bussen vi brukte som et ambulerende turistkontor der Valdres skulle promoveres.

Må også skrive et kapittel om vintertrafikken inn til Valdres som etter hvert ble formidabel og et godt bidrag til sysselsetting i JVB og ikke minst i reiselivsbedriftene i regionen. Bakgrunn for at dette ble vellykket var nok at Reisetrafikklaget for Valdres og Jotunheimen, reiselivsbedriftene og JVB samarbeidet utrolig godt i de aktuelle markeder. I Norge var det først og fremst nærmarkedet i Oslo og Akershus, etter hvert også i Øst-og Vestfold. Det ble innledet et veldig godt samarbeide med reisebyråene i disse områdene og det ble arrangert visningsturer for de ansatte slik at de fikk et godt grunnlag for å kunne selge Valdres.

Etter at togtrafikken fra Gøteborg med direkte forbindelse til Fagernes ble nedlagt på slutten av 1960-tallet var det aktuelt for JVB å gjøre noe med vintertrafikken herfra i perioden februar til over påske. Det var stort pågangsmot og vilje i selskapet til å samle alle gode krefter for å få til et godt samarbeide med reisebyråene i Gøteborgområdet, i første rekke Paddans Resebureau, NORD-RESOR, RESO og Bengt Martins Restjanst i Karlstad.

I februar 1969 sto 20 busser fra JVB klare for å hente svensker opp til det forlokkende vinterfjellet i Valdres.

Bussene startet fra Gøteborg kl. 2200 på fredag kveld og gikk hele natten fram til Valdres, nødvendige stopp var det selvfølgelig undervegs. Det var klargjort frokost ved ankomst til Valdres for de som skulle opp til Filefjell, Tyin, Tyinholmen, Eidsbugarden og Bygdin. Disse fikk sin frokost på « Fengselet» i Aurdal og på Fagernes Hotell. De øvrige turistene fikk sin frokost på de turistbedrifter de skulle bo på.

Det var noen små startvansker som en i ettertid humrer litt i skjegget av å tenke på. Ikke alle løyver og papirer for grensepassering var gjennomtenkt, men fikk et godt utfall.

Det kom bl.a protest fra det store transportselskapet GDG Busstrafik ( Gøteborg-Dalarne ock Gjavle Busstrafik) som mente at de måtte være med på disse store transportene.

Da ble det ordnet slik at helgen etter den store transporten skulle GDG stille med halvparten av nødvendige busser, det ble bare med denne gangen. De fant ut at dette var noe JVB kunne gjøre på en mye bedre måte og det ble etter hvert innledet et utrolig godt samarbeide med GDG på andre prosjekter.

Må nevne at det ofte var slitsomt å kjøre disse nattbussene fra Sverige og Danmark. For det første var det et fåtall av bussene som hadde vindusspyler og kjørelyset var dårlig. På disse strekningene var det ofte tåke og sølete veger slik at en måtte stoppe og vaske av frontruter og lykteglass. Personlig hadde jeg med en kanne vann med litt eddikblanding slik at vannet ikke skulle fryse på frontrutene.

Direktebussene fra Sverige i vinterferieperioden bare økte i flere år, med både Karlstad, Stockholm, østkysten av Sverige helt ned til Malmø og etter hvert København var aktuelle destinasjoner.

Flere av dalførene i Norge ble også involvert i denne trafikken og JVB sto for transporten både til Gudbrandsdalen, Hallingdal og Østerdalen.

 

På bildet ser vi E-15547 rigget for Valdres promovering i nord-Tyskland.

Etter hvert ble det også innledet et samarbeide med det svenske fergerederiet STENA-LINE om å promovere Valdres som reisemål på vinteren, det var spesielt nord-Tyskland som var nedslagsfelt for dette samarbeide.

 

Selv om det var godt samarbeidet mellom reisetrafikklag, reiselivsbedrifter for å skape denne trafikken var det til syvende og sist JVB som var selve drivkraften for at dette ble en suksess.
                                                                                                                                            -Ola Kristian Hegge