Bestille billett

Rutetabell

Praktisk informasjon

Turer

Historie

beltebil_illustrasjon
Booking Form
Avreise
Ankomst
Avreisedato
Ønsker du returbillett

De historiske beltebilene Bombardier snowmobile går fra Tyin til Eidsbugarden vinteren igjennom. Dette er levende historie, transport og turistattraksjon kombinert! Sesongen vår starter i midten av februar og varer til begynnelsen av mai.

Bagasjen må være fornuftig pakket og tåle litt regn og snø, slik at det kan stroppes fast på taket under transport. Ski bør bindes sammen eller legges i skipose. Det er kun mulig å ta med en liten håndbagasje inn i beltebilen. Se mer informasjon om bagasje og ofte stilte spørsmål.

Se rutetabell
Rein_fjell_vegen_stjerner_illustrasjon

Med beltebil inn til Eidsbugarden

Bli med til Eidsbugarden og Jotunheimen med de nostalgiske beltebilene. Her har du mulighet til å komme deg høyt til fjells på en komfortabel og spennende måte. 12 Bombardier Snowmobil veteraner går i trafikk mellom Tyin og Eidsbugarden i Jotunheimen i vintersesongen.

“En tur med de gamle snowmobilene er en opplevelse i seg selv! Vinterstid er de selve livsnerven inn til Eidsbugarden.”

Praktisk informasjon

Transport og kart

Kartet viser opplastingsstedet til beltebilen på Tyin. Det er lurt å beregne ekstra god tid på utfartsdager som fredag og lørdag, vinterferier og påske og på dager med dårlige kjøreforhold. Husk å møte opp 15 minutter før oppsatt avgang for å lesse på bagasje.

Ankomst med buss
Nor-Way Bussekspress rute NW160, Valdresekspressen, betjener stoppestedet Tyin i umiddelbar nærhet til beltebilene. Si gjerne ifra til bussjåføren at du skal til beltebilen på Tyin når du går på bussen. Beltebilsjåførene har vanligvis kontakt med bussene før avgang og da vet vi at du kommer.

NB! Avganger i rutetabellen som er merket ank/avg Tyinkrysset (Øst-Vest Ekspressen og Innlandstrafikk) har bare forbindelse mellom Tyin og Tyinkrysset (4km) med taxi. Ta kontakt med JVB for å bestille taxi (kr 50,- per person). Har du bestilt gjennomgående buss- og beltebilbillett på Nor-Way Bussekspress sine nettsider trenger du ikke å bestille taxi separat, denne er i så tilfelle inkludert.

Ankomst med bil
Hvis du kommer med bil finner du parkeringsplass på Tyin på høyre side av veien når du kommer fra Tyinkrysset (Oslo/Bergen).
Parkeringsplassen er ubetjent. Både for å betale og for å komme inn på parkeringsplassen må du ha et gyldig betalingskort (parkering koster 110kr per døgn, og 80kr per dag).
Parkeringsplassen driftes av Tyin Parkering. Mer info finner dere her eller ved å ringe 994 66 115. Kartreferanse til beltebilene og parkeringen finner du ved å trykke her.

Elbiler
Det er foreløpig ingen lademulighet for elbiler på Tyin. Nærmeste ladestasjon er ved Tyinkrysset Fjellstue og denne driftes av Fortum.

Bagasjetransport

Hvordan sende bagasje med beltebilen

1. Forsikre deg om at beltebilen kjører
Beltebilen kjører bare avganger det er bestillinger på. For å forsikre deg om at bagasjetransporten vil skje som forventet må du enten spørre der du kjøper bagasjelappen eller ringe beltebilen direkte på telefon 911 11 103 (ikke tekstmelding!).

2. Kjøp en bagasjelapp
Bagasjelapp(er) kjøpes på Fondsbu eller på beltebilen hos sjåføren.
Ved kjøp av bagasjelapp(er) godtar du samtidig vilkårene for bagasjetransport. Vilkårene finner du nederst på denne siden.

3. Merk av destinasjon, navn og telefonnummer
Kryss av på bagasjelappen for hvor bagasjen skal. Skriv gjerne på navn og telefonnummer, det er kjekt for sjåføren å ha dersom det skulle oppstå en uforutsett situasjon ifm. transporten.

4. Fest lappen tydelig på bagasjen
Fest lappen på et godt synlig sted på bagasjen.

5. Plasser bagasjen riktig på avsenderstedet
På Tyin og Fondsbu: Bagasjen settes ved skiltet merket med teksten “Bagasjetransport”.
På Tyinholmen: Sett bagasjen utenfor hovedinngangen.

6. Varsle beltebilen
Sørg for at stedet der du kjøper bagasjelappen(e) eller at du selv varsler beltebilen på telefon 911 11 103 (ikke tekstmelding!) om at det er plassert ut bagasje som skal sendes.
Dette steget kan eventuelt gjøres samtidig med punkt 1.

7. Hent bagasjen din
På Fondsbu og Tyin: Bagasjen hentes ved skiltet merket “Bagasjetransport”.
På Tyinholmen: Bagasjen hentes utenfor hovedinngangen.

 

Vilkår for bagasjetransport

1. Innlevering
Bagasjen må settes på anvist sted iht. instruksjonen minst 15 minutter før avgang. Bagasjelappen må være godt synlig på bagasjen uten at bagasjen må flyttes eller snues på. Bagasjen kan heller ikke være tildekket slik at bagasjelappen ikke er synlig. Beltebilen må varsles per telefon når du ønsker å sende bagasje. Varsling med tekstmelding (SMS) anses ikke som varsel fordi beltebilen ikke mottar SMS.

2. Utlevering
Utlevering anses å være utført når bagasjen er satt på anvist sted på destinasjonen iht. avkryssingen på bagasjelappen.
JVB tar forbehold om at utlevering ikke kan skje under ekstraordinære forhold som for eksempel; værforhold som gjør at beltebilen ikke kan kjøre eller blir forsinket, uforutsette tekniske problemer, naturkatastrofer o.l.

3. Hva kan sendes?
Vi frakter all vanlig bagasje og gods som f.eks. sekker, bagger, kofferter, esker, ski, skiposer etc.

Vi forbeholder oss retten til å kreve betaling for ekstra kolli dersom to eller flere kolli tydelig er pakket, bundet eller på andre måter er satt sammen for å fremstå som ett kolli.
Unntatt denne regelen er ski- og skiutstyr som får plass i én skipose eller et par med ski og skistaver som er bundet sammen til ett kolli.

Det er ikke lov å sende farlig gods som f.eks., men ikke begrenset til, bensin, diesel, gass osv.

Maksimal vekt per kolli er 25kg.

4. Når kan sendingen skje?
Bagasjetransport skjer på beltebilens ordinære avganger. JVB er ikke pliktig til å utføre tjenesten og kan når som helst avvise bagasjetransport f.eks. når det ikke er plass på beltebilen, bagasjen er satt igjen på feil sted, bagasjen er forsinket eller satt igjen etter fristen. Bagasjetransporten utføres også kun på de avgangene som har bestillinger fra passasjerer. Bagasjetransport kan skje på alle avganger, også avganger uten bestillinger, dersom kunden betaler full minstepris etter gjeldene prisliste.

5. Priser
Bagasjetransport koster kr 100,- inkl. mva. per kolli. Prisen gjelder én strekning per bagasjelapp.

6. Definisjoner
Kolli: En kolli er én enkelt enhet, for eksempel en sekk eller en bag.
Strekning: En strekning er enten fra Tyin til Eidsbugarden, Fondsbu eller Tyinholmen eller fra enten Eidsbugarden, Fondsbu eller Tyinholmen til Tyin.

Om bord: Bagasjen regnes å være om bord fra øyeblikket sjåføren starter lasting av bagasjen på innleveringsstedet til det øyeblikket sjåføren er ferdig med å losse av bagasjen på utleveringsstedet.
Forsinkelse: Mer enn 1 time senere ankomst enn oppsatt ankomsttidspunkt.

7. Erstatning for tap, skade eller forsinkelse
JVB tar kun ansvar for bagasjen i den tiden den er om bord beltebilen. Erstatning utbetales ikke for tap av eller skade på bagasjen utenfor den tiden bagasjen er om bord beltebilen.

Erstatning ved forsinkelse begrenses maksimalt oppad til verdien av bagasjetransporten. Ved forsinkelse som skyldes forholdene i punkt 2 utbetales ingen erstatning.

Spørsmål og svar

Kan jeg ta med hund?
Ja, hunder kan være med. Billettprisen er kr 100 per hund.

Er det varmt inne i beltebilen?
Normalt er det godt og varmt inne i beltebilene, men ha på varme klær og gode vintersko i tilfelle veldig kaldt og dårlig vær.

Må skiene bindes sammen?
Vi setter veldig stor pris på det. Skiposer er helt topp, både for beltebilsjåføren og skiene dine!

Kan jeg ta med pappesker (med mat etc.)?
Ja, vi tar med alle slags kolli, men pass på at de er tette. Plassen er ofte begrenset så vi vil av og til være avhengige av å sette ting på høykant eller stable bagasje oppå hverandre.
Grønnsaker, blomster og andre ting som absolutt ikke kan fryse må pakkes i håndbagasje og tas med inn i beltebilen.
Vi setter også stor pris på store sekker og spesielt duffelbager (som også er vanntette).

Kan jeg betale med kort?
Ja, det kan du.

Hvor parkerer vi?
Parkering skjer på en stor parkeringsplass rett i nærheten av beltebilene. Se “transport og kart”.

Når må jeg møte opp?
Minst 15 minutter før avgang. Enda tidligere hvis du planlegger å skifte, pakke eller gjøre andre ting før avgang. Tidene i rutetabellen er avgangstid og det må beregnes minst 10 minutter til opplasting, billettering osv. Husk at reisetiden er lengre på typisk utfartsdager i forbindelse med helger, vinterferie og påske. Beltebilen har ikke tid til å vente og det er ikke sikkert vi har plass på neste avgang. Beregn heller god tid!

Er det toalett og venterom på Tyin?
Nei, dessverre. På Tyin er det pdd. ingen fasiliteter for passasjerene (vi jobber med saken). Vi anbefaler å gjøre det siste toalettbesøket i Vang eller på Tyinkrysset.

Kjører dere over vannet?
Nei, beltebiltraseen følger i all hovedsak sommerveien. Der traseen avviker fra veien er vi alltid på fastland.

Hytteservice Eidsbugarden

Ønsker du å komme til ferdig oppmåket og varm hytte? Da kan JVBs hytteservice hjelpe deg!

I beltebilsesongen (februar – mai) tilbyr JVB hytteservice på Eidsbugarden (og Tyinholmen på forespørsel). Tjenestene vi tilbyr er:

  • Snøscootertransport mellom hytta og beltebilen
  • Kjøring av vann (du må ha egne kanner)
  • Snømåking med spade eller tråkkemaskin
  • Oppfyring av hytta
  • Annet tilsyn eller mindre arbeider
  • Oppbevaring av hyttenøkler (hele året)

Bestilling av disse tjenester kan gjøres på epost til [email protected] eller på telefon til 91 11 11 03. For å være sikker på at vi rekker å måke og fyre opp hytta di før du kommer ber vi om å få bestillingen så tidlig som mulig, minst 3 dager før ankomst. Ved kortere bestillingstid kan vi ikke garantere levering av tjenestene.

Hytteservice kan nås på telefon 91 11 11 03 (NB! Ikke tekstmelding!).

Turer med beltebil

dagstur med beltebil

Er dere en gjeng som ønsker dere til fjells, da kan det lønne seg å spørre oss om pakketilbud på både turbuss, beltebil og evt. opphold og innhold. Spør oss!

JVB kan tilby komplette pakketilbud for bedrifter og grupper til Eidsbugarden, Fondsbu og Tyinholmen. Pakkene inkluderer turbuss, beltebil, overnatting og måltid. Vi kan også sørge for aktiviteter og opplevelser som for eksempel:

  • Hundekjøring
  • Guidede turer på ski eller truger
  • Kitekurs
  • Isfiske
  • Skredkurs
  • Snøhuleturer
  • Ulike snøleker og konkurranser

Send oss en forespørsel på [email protected] og motta et tilbud.

Pakketurer

Er du interessert i en pakketur der alt av transport, overnatting og aktiviteter er ferdig planlagt? Gjennom vårt reiseselskap Jotunheimen Travel arrangerer vi flere pakkereiser med beltebilen som utgangspunkt. Hva med en hyggelig dag i fjellet, med beltebiltur og lunsj?

Historien til beltebilene

dagstur med beltebil

Ola Kristian Hegge har samlet bilder og skrevet tekst om en del av JVB’s historie. Her følger en bildeserie om beltebiler i JVB.

Innledningsvis vil jeg skrive noen ord om denne viktige delen av selskapets virksomhet.

Helt siden turisttrafikken startet inne i fjellheimen var det avgjørende å finne transportmuligheter vinterstid, flysleder ble utprøvd, men disse hadde ikke stor nok kapasitet til personbefordring.

Da andre verdenskrig sluttet i 1945 var det mulig å kjøpe beltegående kjøretøyer på overskuddslagre i England. Den amerikanske Studebaker Weasel M 29 var et svært aktuelt kjøretøy, men det var også her begrenset plass for passasjerer. Det Canadiske industrikonsernet Bombardier hadde utviklet større modeller som passet meget godt for personbefordring og JVB fikk muligheter for å kjøpe inn disse.

Snowmobilen har styreski foran og dette betyr at de ikke egner seg for kjøring i løs snø og det var derfor nødvendig å ha weaselen til å kjøre opp løyper. Bombardier hadde også utviklet beltekjøretøyet Muskeg som JVB gikk til innkjøp av til dette formål.

For de store hotellbedriftene Eidsbugarden og Tyinholmen var det av stor betydning å finne fram til gode kommunikasjoner på vinterstid når en tenker på den enorme vintertrafikken som utviklet seg spesielt fra Sverige og Danmark. JVB kjørte i mange vintre direktebusser fra diverse byer i Sverige og fra København samt fra Øst og Vestfold. Beltebilene overtok da trafikken og sørget for en opplevelsesrik tur inn i fjellheimen både fra Tyin og Beitostølen. Ettersom hytteutbyggingen og Den Norske Turistforenings hytte Fondsbu ble utvidet var det helt nødvendig å lage gode ruteforbindelser.

Helge Kr. Kvame var en stor pioner for å finne gode løsninger på et tidlig tidspunkt. Det ble tidlig tatt opp i JVB sitt styre om en skulle involvere seg i beltebiltrafikk og det var med et knapt flertall at dette ble en realitet. Det er ingen tvil om at det er strekningen Tyin-Tyinholmen-Eidsbugarden som har vært drivkraften i beltebileventyret.

På strekningen Beitostølen-Bygdin gikk beltebilløypene første årene fra Beitostølen til Garli, så gjennom Oledalen og Gravolsskardet videre over isen på Vinsteren og inn på land mot Bygdin. Den siste kneiken opp før det flatet ut kunne være vanskelig å forsere spesielt i løs snø, her var weaselen god å ha til drahjelp i slike situasjoner. Jørgen Langedal som drev landbruksverksted og rørleggerbedrift på Heggenes konstruerte frontmontert vinsjutstyr på kjøretøyene, dermed var noe av problemene løst.

Litt senere ble løypetraseen lagt på myrområdene mot setergrenda Smørkoll på utsiden av riksveien frem til Båtskaret og en måtte da kjøre den bratte Båtskardsgila. Snowmobilene måtte her ha drahjelp for å komme opp og det ble satt opp vinsj med lang wire som ble koblet til, likeså med startknapp for å gjøre det enklest mulig. Det var viktig å huske på å ta med wiren ned på returen fra Bygdin. De siste tiårene var Fv 51 brøytet gjennom selve Båtskaret og beltebilturen startet her.

Personbefordring med beltebiler har vært aktuelt for flere rutebilselskaper i landet, spesielt i Finnmark, Nord-Trøndelag, Kongsberg og Rondane, men JVB er i dag det eneste rutebilselskap som bruker beltebil i ordinær rutetrafikk.

Bildeserie Beltebiler

Reportasje fra den første weaselturen til Bygdin som sto i Avisa Valdres den 19. februar 1948. 

Joseph-Armand Bombardier, grunnleggeren av Bombardierkonsernet, utarbeidet mange pussige forslag til beltegående kjøretøyer. Vi lar denne illustrasjonen være innledningen til den utvikling som vi ser har skjedd på dette området.

Denne Bombardier Snowmobilen, E-15824, en Ford som kom til Norge etter krigen og som JVB fikk anledning til å kjøpe. Det var to like og med registreringsnr. etter hverandre. Registreringsdato er 01.03.47. Begge to fikk montert spesialbygget vinsj for å dra seg opp bratte løypestrekninger. Disse ble bygget om noe senere og er beskrevet litt lengre ut i serien. Bildet er tatt i påsken 1953 utenfor Bygdin Høyfjellshotell av fotograf Edgar Wagner som bodde i London, men som var gjest ved hotellet flere sesonger.

Nils Neste har også tatt dette bildet av Ford Snowmobile E-15824 i full fart mot Beitostølen en gang i begynnelsen av 1950 tallet. Vi får også et glimt av stølen Smørkøll i bakgrunnen.

Snowmobile med regnr. E-15823 registrert 30.03.47 type Ford 1944-mod. Bombardier.

Bildet er tatt ved Bygdin Høyfjellshotell først på 1950-tallet. Den gang var kjøretøyet lakkert i mørk burgunder med hvitt felt rundt vinduer og nederst på karosseriet. Feltet under stripen var mellomblå.

Fotograf: Ukjent. Personene på bildet er mest sannsynlig Dagmar og Birger Kjos. Mannen helt til høyre med sjåførlue er Jørgen Rødningen som var sjåfør på beltebilen til Bygdin i mange år og som resten av året kjørte rute-tur og skolebarn.

Beltekjøretøyet Muskeg er produsert av det Canadiske konsernet Bombardier med samme type motor som snowmobilene (seks syl. Chrysler). Styreanordningen skjedde via nedbremsing av beltene som var tilkoblet spaker i førerseksjonen. Kjøretøyet ble mye brukt som transportmiddel av tung last, i Norge hadde mange energiselskaper slike for transport av master, kabler osv.

Studebaker Weasel M 29 med reg.nr. E- 15820 eller E-15821 registrert i februar 1947, 1944-mod. utenfor Fagerstrand Turisthytte ved Bygdin.

Fotograf: Ukjent.
Personene på bildet er fra venstre: Jørgen Dale, Knut Hålien, sjåfør Øystein Rolandsgården, Ola Paulsrud og Ingvar Hegge.

E-16000 1945 mod. Ford ble kjøpt fra Fossheim Turisthotell i 1951 og fikk reg.nr.15901. Fotograf: Øystein Rolandsgården.
Personene på bildet er fra venstre: Ingvar Rolandsgården, Anna Sælid, Anna Rolandsgården, Torstein Rolandsgården. Bak fra venstre: Sigurd Hagen, Torleiv Nordtorp-Skoglund-Tiedeman Røyne og Knut Sælid.

Samme Ford Snowmobile som foregående. Bildet er tatt av Nils Neste litt nordvest for Beitostølen vinteren 1951.

Når beltebiltrafikken til Bygdin startet i 1948 gikk beltebilene ut fra Garli, litt nord for Beitostølen. Her er E-15822 og weaselen med reg. nr. E-15820 klare for avgang. Personene på bildet er ukjente bortsett fra Jørgen Dale som står like bak kjøretøyet med nikkers. Mannen til høgre for han er Ingvar Enger. Gjennom skylaget får vi et glimt av Bitihorn. Bildet er utlånt av Per Nilssen.

Dette er den eneste snowmobilen av type Bombardier med 6 syl. Chrysler motor med reg. nr. E-21632 som er lakkert i JVB farger. Dette ble gjort i forbindelse med en utstilling i Oslo som ble arrangert av importøren av Bombardier produkter til Norge Colbjørnsen & Co A/S i 1956. Sjåfør Jørgen Rødningen var med på utstillingen.

Dette bildet er tatt av fotograf Normann utenfor Bygdin Høyfjellshotell på slutten av 1950-tallet.

Vinterferien er over og snowmobilen, E-21632 reg. 15.04.55 er klar for avreise fra Bygdin Høyfjellshotell mot Beitostølen. Legg merke til alle koffertene turistene hadde med seg inn i vinterfjellet. Fotograf og personene på bilde er ukjent, men er tatt på slutten av 1950 eller først på 1960-tallet.

Her et bilde fra før nevnte utstilling. Ved siden en Muskeg som Aamund Elveseter som eide Leirvassbu Turisthytte i Jotunheimen kjøpte inn fra Colbjørnsen & Co.

Elveseter hadde to like og karosseriene var bygget hos Kolden mek.verksted i Lom. I tillegg hadde han også en Studebaker weasel som verkstedet bygget karosseri på.

Bildet av E-15822 Ford 1944 mod. registrert 01.02.47 er tatt utenfor Kjølabu Turisthytte i påsken 1963. Fotograf: Ola Kristian Hegge.

Opprinnelig var disse beltebilene bygget en del smalere over beltene av produsent Bombardier i Canada, men ble utvidet i full bredde på karosseriverkstedet til JVB på Fagernes på 1950-tallet. Sentral person her var Arvid Olsen som drev selskapets karosseriverksted i mange år.

Fotograf Normann tok mange bilder med beltebilmotiver. Her ser vi igjen E-21632 i JVB farger foran fjellet Bitihorn 1607 m.o.h I bakgrunnen ser vi setergrenda Smørkoll. Personene lengst bak på bildet er skiturister. Ved snowmobilen ser vi Haldor Enger som var hotellgutt på Bygdin i flere sesonger. Etter hvert begynte han som sjåfør på beltebilene til Bygdin og var i sitt yrkesaktive liv ansatt i A.S Valdres Lastebilselskap. Foran ser vi sjåfør Gunnar Rødningen som kjørte denne ruta i mange år ved siden av å være bussjåfør.

Ombygget Ford E-15823 registrert 30.03.47 1944-mod. På tur fra Eidsbugarden mot Tyin. Det er fotograf Normann som har tatt bildet på slutten av 1950-tallet. Sjåfør som står på venstre side av beltebilen er Olav Stølen som også kjørte turbuss og skolebarn. På toppen av beltebilen står tidligere disponent i JVB, Kristoffer Kvame.

Fotograf Nils Neste har tatt dette bildet i nærheten av Eidsbugarden på slutten av 1950 tallet. Weaselen, Studebaker M 29, registrert som E- 15821 i februar 1947. Bombardier Snowmobil E-15569 reg. 03.03.57.

Vi ser Karl Aastad og Knut Thune, sistnevnte med sjåføruniform. De andre personene er skiturister.

Flott bilde av Tyinholmen Høyfjellshotell en vinterdag ca.1960. I bakgrunnen ser en Koldedalstind 1927 m.o.h.

Snowmobilen er E-21631 registrert 01.03.54. Sjåfør Karl Aastad snakker med noen av Tyinholmen sine gjester. Karl kjørte beltebilruta mellom Tyin og Eidsbugarden i mange år ved siden av å kjøre kombinert person/godsrute på vestsida av Slidrefjorden og til Vang.

Her er « Blåmann» igjen, med henger klar for nytt oppdrag ved Tyinholmen Høyfjellshotell. Først på 1960-tallet. Fotograf: Nils Neste.

Et fint bilde av snowmobil E-15912 ved Eidsbugarden med utsikt mot Skinneggen,1484 moh. Sjåfør er Embrik Bøe som får hjelp med opplastingen av tidligere daglig leder i JVB, Kristoffer Kvame. Mittet & Co har fotografert i 1966.

«Viddenes Herre», Studebaker M 29 Weasel med reg. nr. E-15820 ute på fjellsjøen Bygdin med Eidsbugarden Høyfjellshotell i bakgrunn. Denne dagen har det nok vert seilflystevne her, vi ser noen av disse på bildet. Nils Neste har fotografert.

Et annet bilde av Snowmobile ved Tyinholmen Høyfjellshotell viser reingjeter Jens Herman Vahl fra Røros med to reinkalver. Sjåfør er Karl Aastad. Fotograf: Nils Neste.

Bombardier Snowmobile foran Eidsbugarden Høyfjellshotell en fin vinterdag på slutten av 1950 årene. Foto: Nils Neste.

Stor ansamling av snowmobiler ved Eidsbugarden. Bakerst til venstre ser vi litt av “Blåmann”. Til høyre og den helt i front er andre Bombardier med Chrysler motor.

De to i midten er ombygde Forder. Legg merke til takkonstruksjonen på snowmobilen nærmest. Denne skulle brukes til å frakte gipsplater til ombygging av 3.etasje på hotellet.

Nils Neste har fotografert.

Studebaker M 29 E-15820 registrert 01.02.47 1944-mod. Bildet er tatt ved Bygdin påsken 1965. Fjellet i bakgrunn er Synshorn 1475 m.o.h. Guttene på bildet er: Knut og Sven Hjort-Johansen. Fotograf: Gunnar Hjort Johansen.

Studebaker M 29 Weasel. 70 hk. 6 syl. Mod.6-170. 1700 kg. Weaselen ble bygget for bruk i ørken og i snø. Navnet weasel kommer av et nord-Amerikansk pelsdyr som tar seg fram over alt og var derfor passende å bruke på dette kjøretøyet. Det var også utstyr for å montere på til kjøring i vann. Det norske Forsvaret kjøpte inn 2.000 slike kjøretøyer og brukte Weaselen i mange år før BV 202 og BV 206 kom inn i bildet. For de som er spesielt interesserte er det mange andre detaljer du kan finne på nettstedet Wikipedia. Det samme gjelder snowmobiler, gå inn på Bombardier Snowmobiles så finner du mange interessante detaljer, bilder og historie.

Beltebilen til venstre på bilde viser E-91814, en Snow-Track registrert 23.02.68 med Volkswagen motor. Dette var en mye brukt beltebiltype som var enkel i sin konstruksjon og forholdsvis rimelig i innkjøp. JVB anskaffet denne ny for å bruke den på rutestrekningen Beitostølen-Bygdin. Så vidt jeg husker ble den også brukt på strekningen Tyin-Eidsbugarden ved behov. Beltebilen ble avregistrert 11.09.97 og kjennemerket er makulert. Normanns Kunstforlag har tatt bildet, men er utlånt av Svein Hydle.

Snowmobile R 25 1955 mod. registrert første gang med reg.nr E-21632, 15.04.55 omreg. 05.03.65 til E-15903. Her ser vi beltebilen i sitt rette element ved Eidsbugarden Høyfjellshotell. Bilder er tatt av VG Journalist Jan Greve.

Et flott motiv inn i fjellheimen fra Tyinholmen med Snowmobile E-21631 reg.01.03.54. Legg merke til at JVB logo er festet i fremkant av takgrind. Dette var den første snowmobile med stålkarosseri som kom til JVB. Den fikk kallenavnet ”BLÅMANN”.

Bildet er tatt før 1959 da Tyinholmen Hotell måtte flyttes høgere opp i lendet på grunn av reguleringen av fjellvannet Tyin. Det første hotellet ble bygget i 1892, men som nevnt måtte dette flyttes og nytt moderne hotell med 110 senger ble åpnet. Fotograf: Nils Neste

Snowmobilen « Blåmann» ,tidligere disponent i JVB Thorleif Aure og sjåfør Karl Aastad. Bilde er utlånt av Karl Aastad.

Dette bildet av E-15823 er tatt ved Tyin i 1957. Legg merke til fargene som var brukt på kjøretøyet. Bensinpumpa var i mange år landemerke på parkeringsplassen før avkjøringen til Tyinholmen og Eidsbugarden. Foto: Jon Kvale

Takk

Ola Kristian Hegge takker alle som har bidratt med bilder og opplysninger for å kunne presentere denne delen av historien til JVB. En spesiell takk til Marianne Bakkene i JVB som har stått for redigering og det tekniske.