Bestille billett
Rutetabell
Praktisk informasjon
Turer
Historie
De historiske beltebilene Bombardier snowmobile går fra Tyin til Eidsbugarden vinteren igjennom. Dette er levende historie, transport og turistattraksjon kombinert! Sesongen vår starter i midten av februar og varer til begynnelsen av mai.
Bagasjen må være fornuftig pakket og tåle litt regn og snø, slik at det kan stroppes fast på taket under transport. Ski bør bindes sammen eller legges i skipose. Det er kun mulig å ta med en liten håndbagasje inn i beltebilen. Se mer informasjon om bagasje og ofte stilte spørsmål.
Med beltebil inn til Eidsbugarden
Bli med til Eidsbugarden og Jotunheimen med de nostalgiske beltebilene. Her har du mulighet til å komme deg høyt til fjells på en komfortabel og spennende måte. 12 Bombardier Snowmobil veteraner går i trafikk mellom Tyin og Eidsbugarden i Jotunheimen i vintersesongen.
“En tur med de gamle snowmobilene er en opplevelse i seg selv! Vinterstid er de selve livsnerven inn til Eidsbugarden.”
Praktisk informasjon
Transport og kart
Kartet viser opplastingsstedet til beltebilen på Tyin. Det er lurt å beregne ekstra god tid på utfartsdager som fredag og lørdag, vinterferier og påske og på dager med dårlige kjøreforhold. Husk å møte opp 15 minutter før oppsatt avgang for å lesse på bagasje.
Ankomst med buss
Nor-Way Bussekspress rute NW160, Valdresekspressen, betjener stoppestedet Tyin i umiddelbar nærhet til beltebilene. Si gjerne ifra til bussjåføren at du skal til beltebilen på Tyin når du går på bussen. Beltebilsjåførene har vanligvis kontakt med bussene før avgang og da vet vi at du kommer.
NB! Avganger i rutetabellen som er merket ank/avg Tyinkrysset (Øst-Vest Ekspressen og Innlandstrafikk) har bare forbindelse mellom Tyin og Tyinkrysset (4km) med taxi. Ta kontakt med JVB for å bestille taxi (kr 50,- per person). Har du bestilt gjennomgående buss- og beltebilbillett på Nor-Way Bussekspress sine nettsider trenger du ikke å bestille taxi separat, denne er i så tilfelle inkludert.
Ankomst med bil
Hvis du kommer med bil finner du parkeringsplass på Tyin på høyre side av veien når du kommer fra Tyinkrysset (Oslo/Bergen).
Parkeringsplassen er ubetjent. Både for å betale og for å komme inn på parkeringsplassen må du ha et gyldig betalingskort (parkering koster 110kr per døgn, og 80kr per dag).
Parkeringsplassen driftes av Tyin Parkering. Mer info finner dere her eller ved å ringe 994 66 115. Kartreferanse til beltebilene og parkeringen finner du ved å trykke her.
Elbiler
Det er foreløpig ingen lademulighet for elbiler på Tyin. Nærmeste ladestasjon er ved Tyinkrysset Fjellstue og denne driftes av Fortum.
Bagasjetransport
Hvordan sende bagasje med beltebilen
1. Forsikre deg om at beltebilen kjører
Beltebilen kjører bare avganger det er bestillinger på. For å forsikre deg om at bagasjetransporten vil skje som forventet må du enten spørre der du kjøper bagasjelappen eller ringe beltebilen direkte på telefon 911 11 103 (ikke tekstmelding!).
2. Kjøp en bagasjelapp
Bagasjelapp(er) kjøpes på Fondsbu eller på beltebilen hos sjåføren.
Ved kjøp av bagasjelapp(er) godtar du samtidig vilkårene for bagasjetransport. Vilkårene finner du nederst på denne siden.
3. Merk av destinasjon, navn og telefonnummer
Kryss av på bagasjelappen for hvor bagasjen skal. Skriv gjerne på navn og telefonnummer, det er kjekt for sjåføren å ha dersom det skulle oppstå en uforutsett situasjon ifm. transporten.
4. Fest lappen tydelig på bagasjen
Fest lappen på et godt synlig sted på bagasjen.
5. Plasser bagasjen riktig på avsenderstedet
På Tyin og Fondsbu: Bagasjen settes ved skiltet merket med teksten “Bagasjetransport”.
På Tyinholmen: Sett bagasjen utenfor hovedinngangen.
6. Varsle beltebilen
Sørg for at stedet der du kjøper bagasjelappen(e) eller at du selv varsler beltebilen på telefon 911 11 103 (ikke tekstmelding!) om at det er plassert ut bagasje som skal sendes.
Dette steget kan eventuelt gjøres samtidig med punkt 1.
7. Hent bagasjen din
På Fondsbu og Tyin: Bagasjen hentes ved skiltet merket “Bagasjetransport”.
På Tyinholmen: Bagasjen hentes utenfor hovedinngangen.
Vilkår for bagasjetransport
1. Innlevering
Bagasjen må settes på anvist sted iht. instruksjonen minst 15 minutter før avgang. Bagasjelappen må være godt synlig på bagasjen uten at bagasjen må flyttes eller snues på. Bagasjen kan heller ikke være tildekket slik at bagasjelappen ikke er synlig. Beltebilen må varsles per telefon når du ønsker å sende bagasje. Varsling med tekstmelding (SMS) anses ikke som varsel fordi beltebilen ikke mottar SMS.
2. Utlevering
Utlevering anses å være utført når bagasjen er satt på anvist sted på destinasjonen iht. avkryssingen på bagasjelappen.
JVB tar forbehold om at utlevering ikke kan skje under ekstraordinære forhold som for eksempel; værforhold som gjør at beltebilen ikke kan kjøre eller blir forsinket, uforutsette tekniske problemer, naturkatastrofer o.l.
3. Hva kan sendes?
Vi frakter all vanlig bagasje og gods som f.eks. sekker, bagger, kofferter, esker, ski, skiposer etc.
Vi forbeholder oss retten til å kreve betaling for ekstra kolli dersom to eller flere kolli tydelig er pakket, bundet eller på andre måter er satt sammen for å fremstå som ett kolli.
Unntatt denne regelen er ski- og skiutstyr som får plass i én skipose eller et par med ski og skistaver som er bundet sammen til ett kolli.
Det er ikke lov å sende farlig gods som f.eks., men ikke begrenset til, bensin, diesel, gass osv.
Maksimal vekt per kolli er 25kg.
4. Når kan sendingen skje?
Bagasjetransport skjer på beltebilens ordinære avganger. JVB er ikke pliktig til å utføre tjenesten og kan når som helst avvise bagasjetransport f.eks. når det ikke er plass på beltebilen, bagasjen er satt igjen på feil sted, bagasjen er forsinket eller satt igjen etter fristen. Bagasjetransporten utføres også kun på de avgangene som har bestillinger fra passasjerer. Bagasjetransport kan skje på alle avganger, også avganger uten bestillinger, dersom kunden betaler full minstepris etter gjeldene prisliste.
5. Priser
Bagasjetransport koster kr 100,- inkl. mva. per kolli. Prisen gjelder én strekning per bagasjelapp.
6. Definisjoner
Kolli: En kolli er én enkelt enhet, for eksempel en sekk eller en bag.
Strekning: En strekning er enten fra Tyin til Eidsbugarden, Fondsbu eller Tyinholmen eller fra enten Eidsbugarden, Fondsbu eller Tyinholmen til Tyin.
Om bord: Bagasjen regnes å være om bord fra øyeblikket sjåføren starter lasting av bagasjen på innleveringsstedet til det øyeblikket sjåføren er ferdig med å losse av bagasjen på utleveringsstedet.
Forsinkelse: Mer enn 1 time senere ankomst enn oppsatt ankomsttidspunkt.
7. Erstatning for tap, skade eller forsinkelse
JVB tar kun ansvar for bagasjen i den tiden den er om bord beltebilen. Erstatning utbetales ikke for tap av eller skade på bagasjen utenfor den tiden bagasjen er om bord beltebilen.
Erstatning ved forsinkelse begrenses maksimalt oppad til verdien av bagasjetransporten. Ved forsinkelse som skyldes forholdene i punkt 2 utbetales ingen erstatning.
Spørsmål og svar
Kan jeg ta med hund?
Ja, hunder kan være med. Billettprisen er kr 100 per hund.
Er det varmt inne i beltebilen?
Normalt er det godt og varmt inne i beltebilene, men ha på varme klær og gode vintersko i tilfelle veldig kaldt og dårlig vær.
Må skiene bindes sammen?
Vi setter veldig stor pris på det. Skiposer er helt topp, både for beltebilsjåføren og skiene dine!
Kan jeg ta med pappesker (med mat etc.)?
Ja, vi tar med alle slags kolli, men pass på at de er tette. Plassen er ofte begrenset så vi vil av og til være avhengige av å sette ting på høykant eller stable bagasje oppå hverandre.
Grønnsaker, blomster og andre ting som absolutt ikke kan fryse må pakkes i håndbagasje og tas med inn i beltebilen.
Vi setter også stor pris på store sekker og spesielt duffelbager (som også er vanntette).
Kan jeg betale med kort?
Ja, det kan du.
Hvor parkerer vi?
Parkering skjer på en stor parkeringsplass rett i nærheten av beltebilene. Se “transport og kart”.
Når må jeg møte opp?
Minst 15 minutter før avgang. Enda tidligere hvis du planlegger å skifte, pakke eller gjøre andre ting før avgang. Tidene i rutetabellen er avgangstid og det må beregnes minst 10 minutter til opplasting, billettering osv. Husk at reisetiden er lengre på typisk utfartsdager i forbindelse med helger, vinterferie og påske. Beltebilen har ikke tid til å vente og det er ikke sikkert vi har plass på neste avgang. Beregn heller god tid!
Er det toalett og venterom på Tyin?
Nei, dessverre. På Tyin er det pdd. ingen fasiliteter for passasjerene (vi jobber med saken). Vi anbefaler å gjøre det siste toalettbesøket i Vang eller på Tyinkrysset.
Kjører dere over vannet?
Nei, beltebiltraseen følger i all hovedsak sommerveien. Der traseen avviker fra veien er vi alltid på fastland.
Hytteservice Eidsbugarden
Ønsker du å komme til ferdig oppmåket og varm hytte? Da kan JVBs hytteservice hjelpe deg!
I beltebilsesongen (februar – mai) tilbyr JVB hytteservice på Eidsbugarden (og Tyinholmen på forespørsel). Tjenestene vi tilbyr er:
- Snøscootertransport mellom hytta og beltebilen
- Kjøring av vann (du må ha egne kanner)
- Snømåking med spade eller tråkkemaskin
- Oppfyring av hytta
- Annet tilsyn eller mindre arbeider
- Oppbevaring av hyttenøkler (hele året)
Bestilling av disse tjenester kan gjøres på epost til [email protected] eller på telefon til 91 11 11 03. For å være sikker på at vi rekker å måke og fyre opp hytta di før du kommer ber vi om å få bestillingen så tidlig som mulig, minst 3 dager før ankomst. Ved kortere bestillingstid kan vi ikke garantere levering av tjenestene.
Hytteservice kan nås på telefon 91 11 11 03 (NB! Ikke tekstmelding!).
Turer med beltebil
Er dere en gjeng som ønsker dere til fjells, da kan det lønne seg å spørre oss om pakketilbud på både turbuss, beltebil og evt. opphold og innhold. Spør oss!
JVB kan tilby komplette pakketilbud for bedrifter og grupper til Eidsbugarden, Fondsbu og Tyinholmen. Pakkene inkluderer turbuss, beltebil, overnatting og måltid. Vi kan også sørge for aktiviteter og opplevelser som for eksempel:
- Hundekjøring
- Guidede turer på ski eller truger
- Kitekurs
- Isfiske
- Skredkurs
- Snøhuleturer
- Ulike snøleker og konkurranser
Send oss en forespørsel på [email protected] og motta et tilbud.
Pakketurer
Er du interessert i en pakketur der alt av transport, overnatting og aktiviteter er ferdig planlagt? Gjennom vårt reiseselskap Jotunheimen Travel arrangerer vi flere pakkereiser med beltebilen som utgangspunkt. Hva med en hyggelig dag i fjellet, med beltebiltur og lunsj?
Historien til beltebilene
Ola Kristian Hegge har samlet bilder og skrevet tekst om en del av JVB’s historie. Her følger en bildeserie om beltebiler i JVB.
Innledningsvis vil jeg skrive noen ord om denne viktige delen av selskapets virksomhet.
Helt siden turisttrafikken startet inne i fjellheimen var det avgjørende å finne transportmuligheter vinterstid, flysleder ble utprøvd, men disse hadde ikke stor nok kapasitet til personbefordring.
Da andre verdenskrig sluttet i 1945 var det mulig å kjøpe beltegående kjøretøyer på overskuddslagre i England. Den amerikanske Studebaker Weasel M 29 var et svært aktuelt kjøretøy, men det var også her begrenset plass for passasjerer. Det Canadiske industrikonsernet Bombardier hadde utviklet større modeller som passet meget godt for personbefordring og JVB fikk muligheter for å kjøpe inn disse.
Snowmobilen har styreski foran og dette betyr at de ikke egner seg for kjøring i løs snø og det var derfor nødvendig å ha weaselen til å kjøre opp løyper. Bombardier hadde også utviklet beltekjøretøyet Muskeg som JVB gikk til innkjøp av til dette formål.
For de store hotellbedriftene Eidsbugarden og Tyinholmen var det av stor betydning å finne fram til gode kommunikasjoner på vinterstid når en tenker på den enorme vintertrafikken som utviklet seg spesielt fra Sverige og Danmark. JVB kjørte i mange vintre direktebusser fra diverse byer i Sverige og fra København samt fra Øst og Vestfold. Beltebilene overtok da trafikken og sørget for en opplevelsesrik tur inn i fjellheimen både fra Tyin og Beitostølen. Ettersom hytteutbyggingen og Den Norske Turistforenings hytte Fondsbu ble utvidet var det helt nødvendig å lage gode ruteforbindelser.
Helge Kr. Kvame var en stor pioner for å finne gode løsninger på et tidlig tidspunkt. Det ble tidlig tatt opp i JVB sitt styre om en skulle involvere seg i beltebiltrafikk og det var med et knapt flertall at dette ble en realitet. Det er ingen tvil om at det er strekningen Tyin-Tyinholmen-Eidsbugarden som har vært drivkraften i beltebileventyret.
På strekningen Beitostølen-Bygdin gikk beltebilløypene første årene fra Beitostølen til Garli, så gjennom Oledalen og Gravolsskardet videre over isen på Vinsteren og inn på land mot Bygdin. Den siste kneiken opp før det flatet ut kunne være vanskelig å forsere spesielt i løs snø, her var weaselen god å ha til drahjelp i slike situasjoner. Jørgen Langedal som drev landbruksverksted og rørleggerbedrift på Heggenes konstruerte frontmontert vinsjutstyr på kjøretøyene, dermed var noe av problemene løst.
Litt senere ble løypetraseen lagt på myrområdene mot setergrenda Smørkoll på utsiden av riksveien frem til Båtskaret og en måtte da kjøre den bratte Båtskardsgila. Snowmobilene måtte her ha drahjelp for å komme opp og det ble satt opp vinsj med lang wire som ble koblet til, likeså med startknapp for å gjøre det enklest mulig. Det var viktig å huske på å ta med wiren ned på returen fra Bygdin. De siste tiårene var Fv 51 brøytet gjennom selve Båtskaret og beltebilturen startet her.
Personbefordring med beltebiler har vært aktuelt for flere rutebilselskaper i landet, spesielt i Finnmark, Nord-Trøndelag, Kongsberg og Rondane, men JVB er i dag det eneste rutebilselskap som bruker beltebil i ordinær rutetrafikk.